15 sty 2011

Young and Talented – Kat Waters



Ma dopiero 17 lat i parę znaczących nagród z dziedziny fotografii na swoim koncie. Jak sama o sobie pisze – słucha różnorodnej muzyki, gra na wielu instrumentach, farbuje włosy na rudo, ma zimne dłonie i wygląda trochę jak Piotruś Pan. Dziś gościmy u siebie młodą artystkę z zagranicy – Kat Waters.



Pochodzi z Londynu. Jej tata - profesjonalny fotograf zaszczepił u swojej córki miłość do zatrzymywania czasu. Swój pierwszy aparat dostała w wieku 5 lat i od tej pory nie rozstaje się z nim na krok.

Myślę, że wiele ludzi, którzy zaczęli robić zdjęcia w późniejszym wieku czują dużą presję, by stać się dobrymi w tym co robią w bardzo szybkim czasie. Zaczynając w tak młodym wieku miałam mniej obaw i wątpliwości co do wyniku mojej pracy pozwolilam mojemu talentowi rozwinąć się w naturalny sposób.


Flash A Hungry Smile- Goldhawk Road, London, www.kat-waters-photography.posterous.com

Zaledwie w wieku 7 lat Kat po raz pierwszy zaistniała na profesjonalnej wystawie w Londynie przy okazji BBC London Photographic Awards. Kilka lata później w tym samym konkursie w kategorii poniżej 18 lat zdobyła kolejną nagrodę. Miała wtedy 10 lat. Później było coraz lepiej. Po krótkiej przerwie z fotografią w 2007 roku jej portfolio zakwalifikowało się do finału Young Travel Photographer of The Year. To zmotywowało ją do atakowania międzynarodowych konkursów. Na efekty nie trzeba było długo czekać.



Za każdym razem, gdy wygrywam nagrodę lub moje zdjęcia są publikowane sprawia to, że jestem pewna swojego wyboru. Jestem świadoma ryzyka, które wynika z wiązaniem całej przyszłości z karierą artystyczną, w której jest bardzo trudno znaleźć pracę. Jednak, gdy widzę, że ludziom podoba się to co robię to motywuje mnie do dalszej pracy.

W 2010 roku zaczęła eksperymenty z czarno-białymi kliszami i starym, analogowym aparatem swojego ojca. Pierwsze sukcesy przyszły już tego samego roku. Zdobyła tytuł Black and White Photographer of the Year 2010 w kategorii poniżej 25 lat i Travel Young Photographer of The Year. Jak sama wspomina wygrana w tym drugim konkursie była totalną niespodzianką.

Od pewnego czasu stawałam do tego konkursu, ale wygrywały zawsze osoby, które prezentowały prace z bardzo dalekich zakątków świata. Moje przedstawiały Londyn, który leży w odległości zaledwie 15 mil od mojego domu! Myślę, że jurorów ujęło przede wszystkim użycie przeze mnie czarno-białego filmu, który rzadko kiedy używany jest przez fotografów młodego pokolenia. Mam nadzieję, że wybrali również moje zdjęcia ponieważ zobaczyli na nich jak bardzo Londyn jest różnorodny pod względem kulturowym oraz dlatego, że poczyniłam duże starania, by moje zdjęcia były zarazem artystyczne jak również pełniły rolę informacyjną.

www.kat-waters-photography.posterous.com

Kat nie ma wątpliwości, że w przyszłości będzie fotograficzką. Mimo wielu talentów nie wyobraża sobie życia bez aparatu. W październiku zaczyna studia i ma nadzieję dostać się na renomowany uniwersytet artystyczny w Falmouth. A później? Po uzyskaniu dyplomu chciałabym podróżować i robić zdjęcia na całym świecie.

Tymczasem fotografuje to co ją otacza. Jej zdjęcia zachwycają szczerością.

Lubię uwieczniać rzeczy, które są zwykłe i przeciętne, jednak pokazując je w niezwykły sposób. Staram się używać światła i kompozycji, by pokazać ludziom, że w codziennym życiu jest wiele piękna. Muszą tylko otworzyć na nie oczy.

Sitting In Limbo- Farringdon, London.
www.kat-waters-photography.posterous.com

Kiedy po raz pierwszy zobaczyliśmy jej pracę dostrzegliśmy pewne analogie z pracami takich znakomitych artystów jak m.in. C. H. Bresson. Kat podchodzi do swoich bohaterów z dozą śmiałości, ale zostając jakby z boku. Sama określa się jako nieśmiałą, ale sposób na to ma jeden. Od razu przypomina sobie o swoich ulubionych artystach, którzy też musieli przełamywać strach. To dodaje jej odwagi .

Patrzenie na ich prace sprawia, że sama chciałabym inspirować innych. Jest to niezwykły bodziec do tego by osiągać niezwykle rzeczy.


Więcej jej prac można podziwiać na:
www.kat-waters-photography.posterous.com

korekta tłumacza: Joanna Szreder

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz